söndag 10 februari 2008

väska till maken

En gång för länge sedan köpte min man ett jeanstyg som han ville att jag skulle sy ett par jeans till honom i. Det blev aldrig några jeans men häromdagen blev det en väska!

Jag använde samma mönster som till skötväskan men den här gången gjorde jag i den storlek som beskrivs. Som foder använde jag en loppisgardin och för att få stadga använde jag samma plastiga tyg som jag använde till skötväskan. Allt såg så fint ut när jag klippt ut det och det låg i prydliga högar tillsammans med kantband, axelrem och spännen. När jag skulle börja sy ihop fick jag bekymmer. Först prövade jag att sy ihop de sex lagren på en gång. Det var jättesvårt med det glidiga plasttyget och alla delarna ville rymma åt var sitt håll. Det hade jag kunnat räkna ut från början men om det hade blivit bra hade jag sparat mycket arbete. Sedan testade jag att sy ihop tre tyglager för att sedan påbörja monteringen men det blev fortfarande inget samspel mellan delarna och det buktade ut och drog sig och såg riktigt fult ut. Här gav jag upp en stund och la undan väskan till nästa dag. Efter att ha sprättat och sytt ihop jeanstygets avigsida mot plasttygets plastsida och sedan sytt ihop alla sex delar blev det ett någorlunda resultat. Locket på väskan är fortfarande lite snett och det retar mig men jag har inget tålamod över för den här väskan för tillfället.

Maken var tacksam och menade att det snea inte syns så mycket när väskan är full med saker. Jag hoppas att han får användning av den. En dag kanske jag gör den mindre sne.

4 kommentarer:

Jes sa...

jättesnygg väska!! Snyggt tyg i fodret, gillar verkligen modellen på din väska.

madame k sa...

vad roligt att du tycker det! om man bortser från det jobbiga plasttyget är det en riktigt enkel väska. det blir nog fler men då använder jag nog två kraftigare tyger istället.

Thea sa...

Oj, den var grymt snygg!! Eventuella bubblor syns absolut inte härifrån!

Var hittar du rem och spännen? En såns skulle jag bra gärna vilja sy.

madame k sa...

Thea: kul att du gillade väskan! Jag tycker också att det är en snygg modell och just den här storleken har man mycket användning för. Här i Göteborg har vi en fantastisk liten affär som heter KnappKarlsson. Där kan man handla allt i sybehörsväg över disk. Väl värd ett besök om du har vägarna förbi. Hur som helst var det där jag köpte rem och spännen. Jag tror dock att det finns i välsorterade tygaffärer, på Panduro och kanske på Stoff & Stil.