torsdag 14 februari 2008

ettårsklänning

Ikväll blev en ettårsklänning till min Trollunge klar. Jag tycker att den ser lite stor ut men hoppas att den ska passa. Den borde passa någorlunda om man tänker på att jag sydde i storlek 74-80. Mönstret är från Baby Cool och heter förklädesklänning. Jag ville inte ett delat bakstycke så jag gjorde ett helt stycke istället.


Det prickiga tyget kommer från en favoritblus från Indiska. Dessvärre blev det ett hål i den för över ett år sedan och eftersom tyget är ganska tunt var det svårt att laga. Nu blev det klänning istället. Det gröna och turkosa tyget har jag köpt på en tygmarknad i Pushkar, Indien. Jag köpte åtskilliga meter av de här tygerna och de flesta i bekantskapskretsen har sett dem på olika ställen. En del har blivit kläder, en del har använts som dukar på orientaliskinspirerat nyårsfirande, vi har en turkos kudde i soffan etc. Nu börjar tyget dock ta slut och jag hoppas på att det inte dröjer allt för länge innan jag kan åka till Indien igen för att köpa mer.

2 kommentarer:

Thea sa...

Å, den var fin! Så roligt att få leka med alla färger!

madame k sa...

Ja, det var jätteroligt att leka med färgerna. Särskilt som detta är mina favoritfärger. Klänningen var dock lite stor så antingen får det bli en 1.5-årsklänning eller så får jag sy om den lite. Har inte riktigt bestämt mig.