söndag 10 februari 2008

madame k jeans

Igår när jag väntade på att min bror skulle komma och hänga framför Melodifestivalen med mig fick jag ett syryck. Jag hade sytt ganska mycket under dagen men stött på en del motgångar som jag ska berätta om här senare och egentligen bestämt mig för att inte röra symaskinen mer. Då låg det ett jeanstyg på hyllan och talade sitt tydliga språk -snart räcker inte det tyget till ett par byxor i rätt storlek till Trollungen för hon växer så att det knakar och tyget kommer fortfarande att vara lika litet. När jag väl började mäta insåg jag att det inte direkt var någon panik men då var jag redan igång och fort gick det. Jag använde samma mönster som här men gjorde frambyxan lite rakare och bredare för att inte få så mycket bakbyxa på frambenen om ni förstår hur jag menar.

Att klippa och sy ihop gick i ett huj och utan några som helst komplikationer. Brorsan ramlade in och fick hjälpa mig med val av färg på mudd och bekräfta att fickans utseende blev snyggt. Jag fortsatte att sy, *det var ju bara så lite kvar*, medan Melodifestivalen började och sprang en stund mellan tv och symaskin. Inte riktigt som jag tänkt mig kvällen från början men jag blev riktigt nöjd med resultatet och kunde inte låta bli att stolt snegla på de färdiga byxorna då och då.

Just nu är det väldigt tråkigt att jag måste vänta en vecka med att prova byxorna på E. De är i strl.80 och ser ganska stora ut men det är ju bara bra om det är åt det hållet.

4 kommentarer:

Krumitott sa...

Hehe, jag känner igen mig... Jag bestämmer att jag har sytt klart för dagen och ska se på tv istället MEN så kommer jag på nåt och bara måste sy igen... programmen börjar o slutar o jag sitter kvar vid symaskinen! Fina grejer du har sytt! Jag tycker att fickan blev bra.

madame k sa...

Ja, visst är det ganska märkligt att sysuget kan bli så starkt att man föredrar att springa mellan olika rum istället för att sjunka ner i soffan. Men det är en skön känsla när det resulterar i något snyggt! Roligt att du gillade jeansen!

Botilda sa...

En fördel med att inte ha någon egen syhörna (eller syrum!) är att man kan sy och se på teve /nästan/ samtidigt. Jag hade utsikt över melodifestivalen när jag bråkade med en tunika i lördags ;-)

Finfina jeans! Och väskan i inlägget ovanför blev ju hur fin som helst. Det är nog bara du som ser att den är sned.

madame k sa...

I vår förra lägenhet hade syhörna, arbetshörna, sovrum och vardagsrum i ett. Ibland var det väldigt mysigt men i slutändan något jag längtade bort från. Nu kan jag längta efter att sy mitt i vardagsrummet igen men det är ju inte värre än att man kan flytta maskinen.
Kul att du gillade jeans och väska! Kanske är det perfektionistspöket som kommit fram vad det gäller väskans snehet.