fredag 8 februari 2008

trollungen och maken på väg till fjällen

Dörren har precis slagit igen och dotter och make har påbörjat en resa till fjällen. De ska vara borta i över en vecka och för mig känns det som att jag har oändligt med tid framför mig. Tid att sy, tid att träffa familj & vänner, tid för bio, tid för läsning, tid för att blogga, men inte minst tid för att längta efter att de ska komma hem och fylla lägenhetens tomrum igen.

För en vecka i fjällen behövs det en del packning. Maken har packat och Trollungen har packat upp. En ganska omständig procedur i längden. På bilden ser ni hur hon ger sig på innehållet i skötväskan. En väska som jag sydde för drygt ett år sen och som jag passar på att visa här nu. Jag hittade ett mönster på en budväska i boken Sy och sticka på egen hand av Eva Kruk som jag utgick från. Jag gjorde skötväskan rejält mycket större än mönstret angav men eftersom väskan är på väg till fjällen just nu kan jag inte återge måtten.

Väskan är sydd i vaxduk som jag inte minns var jag köpt, Hemtex kanske. Som foder hade jag svart lakansväv och för att få bättre stadga använde jag ett tyg som har plast på en sidan -jag vet inte vad det kallas eller var jag fått tag på det tyvärr. Jag minns att det var jobbigt att sy ihop väskans tre lager, särskilt som det plastiga tyget gled iväg hela tiden. Men efter en del kämpande och stönande gick det till sist bra. Inuti väskan gjorde jag fickor i grön lakansväv. En ficka på var kortsida, bra för blöjor, våtservetter & nappflaskor, och en ficka längs hela baksidan där vi förvarat ett litet liggunderlag och en handduk, redo för blöjbyte på exempelvis golv. Väskan stängs med två stora, svarta knappar. Den har fungerat perfekt i ett år och ser ut att hålla länge till.

1 kommentar:

Tina sa...

Hoppas att du får gjort en massa saker under denna veckan. Väskan är ju perfekt.
ha en bra helg
Tina