måndag 11 februari 2008

första bodyn

Häromdagen sydde jag min första body. Det tog sina timmar. Jag var jag lite sjuk men jag tror inte att jag kan skylla på det utan anledningen till att det tog tid var snarare mina bambisteg på bodysömnadsområdet. Egentligen var det ju inte så komplicerat. Jag använde mönstret i Ottobre Design nr 6/07 och sydde i storlek 80. Tyget är en härlig trikå som en god vän köpt på en marknad. För länge sedan, innan jag börjat sy till Essie men gärna ville komma igång, fick jag med mig flera olika trikåtyger från min vän för att ha något att börja med. Jag fick med mig många olika färger för att känna efter vad jag ville sy i. En sann inspiratör! Jag har egentligen inte använt tyget förrän nu men nu lever det farligt i garderoben och jag tror att jag måste kolla upp lite mer noga hur vår deal ser ut. Den gula muddväven kommer från MG-tyger.


Allt gick väl fram till kantbanden. Först sydde jag på kantbanden på ärmarna. De bara växte och bubblade sig. Jag drog mig till minnes att jag någonstans läst att någon haft liknande bekymmer. Efter en stunds letande hittade jag till rino som bett om hjälp och fått en del tips. Efter att ha läst tipsen lättade jag på pressarfotstrycket. Jag prövade mig också fram med längden på muddväven och insåg att det blev bäst om den var 30% kortare än det som skulle kantas. Jag hade tänkt kanta med tvillingsöm men mitt i krånglet gick min enda tvillingnål sönder. Det fick bli enkelsöm och jag tyckte att det blev snyggt det med. Resultatet blev bättre än jag vågade hoppas på när jag först stötte på problem. Jag är såklart avundsjuk på alla med CoverPro-maskiner och kantbandspressarfötter men jag tror att jag med lite träning kan få riktigt bra kantband på det här sättet också. Trots motgången var det ett roligt plagg att sy så jag tränar gärna!

8 kommentarer:

Tea-Louice sa...

Hej!
Vad kul att du gillar min blogg! Din är också fin. Alltid roligt att bli inspirerad av andra syslöjds-älskare :o)

Blusen jag gjorde är från Kreative Kvinnor nr2, 2007. Det var lite pyssel med vecken, men inte särskilt svårt att sy den. Jag har aldrig lärt mig sy i blixtlås så att det blir bra. Det kivades jag med ett tag. Men övning ger ju färdighet.

Möstret är ett avkortat klänningsmönster.

Anonym sa...

Bodyn blev jättefin trots strul med kantbandet..

Botilda sa...

Vad snyggt det blev! Tack för tipset om pressarfotstrycket, det tänkte jag inte på häromdagen när jag slet mitt hår över fula kantband i muddväv.

Anonym sa...

Ja, hur ser vår deal ut? Du får använda så mycket du behöver. Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg vilka tyger du har... kan kolla igenom dem. POPs randiga tyger är ju ganska tunna och kan vara svåra att använda till var som helst, dock perfekta till pyjamasar och nattlinnen.

madame k sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
madame k sa...

Tack för alla positiva kommentarer! Det är roligt med respons.

Lilla hund: jag blev så inspirerad av dina små djur igår att jag sydde något kråkåfantaktigt att pigga upp min dotters vagn med. Tack för tips om Kreativa kvinnor. Arbetar som bäst på att få tag på mönstret.

Botilda: Hoppas att det hjälper med pressarfotstrycket en annan gång! Jag blev så glad över att jag hittade tips när jag behövde det. För jag slet verkligen mitt hår!

Sysyster: Du är välkommen att komma hit och titta i min garderob! Jag kan tänka mig att tygerna är bra till pyamasar och nattlinnen. Jag får se vad det blir härnäst.
Vi ses i helgen! Roligt! Jag är lite nyfiken på påsen från Stoff och stil...

Krumitott sa...

Den blev ju jättefin! Gillar absolut det gula kantbandet, svinsnyggt till!

Thea sa...

Den var jättesnygg!! Fint fägval! Och det ÄR inte lätt med kantband. Jag kan säga att det inte är ltät med coverpro heller. Bra tips man fick där om pressarfotstrycket, det tackar jag för! :-)