måndag 25 februari 2008

omlottklänning


Häromveckan sydde jag en klänning som jag först tänkte att Trollungen kunde ha på sin ettårsdag på söndag. Dels var den lite för stor och jag ids inte göra om den och dels kan jag inte bestämma mig för om den blev i gulligaste laget eller ej. Den får vila i garderoben ett tag i alla fall för nu har jag sytt en mjuk och skön omlottklänning som vårt troll kan trava runt i bland släktingar och vänner på tårtkalaset.

Mönstret är hämtat från Sy till barnen av Gynther. Jag sydde i storleken som skulle passa till ettåringar. När jag provade den på Trollungen var den i största laget men var ändå fin på och den kommer säkert att vara skön att ha i sommar så det gör inget att den blev stor.

Det mesta gick bra från början till slut. Kantbandet blev lite knöggligt men jag har inte strukit på det ännu så jag hoppas att det går att få det ännu jämnare. Först tänkte jag sätta muddväv i ärmsluten men efter lite funderande beslutade jag mig för att göra kanaler för smala resårband istället.

Tyget har jag köpt på en utförsäljning som MG-tyger hade i sin butik i Göteborg innan nyår. När tyget inhandlades var det grönt och vitt. Efter en tvätt blev tyget istället grönt och ljusturkost. Först blev jag besviken såklart men ganska snart insåg jag att tygets nya färgkombination utgjordes av två av mina favoritfärger. Muddväven kommer också från MG. Köpt grön och fortfarande grön.



I skrivandes stund fotograferar maken mitt sybord ur alla tänkbara vinklar. De bilderna får ni se en annan dag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fina kläder, tycker jag! /D

Gulligan sa...

jättefin klänning! Skulle aldrig gissa att tyget färgade av sig..

Anonym sa...

vad fin den blev, ska bli kul att se den på kalaset! Ett tips: Gjorde en klänning av "blus" mönstret med sprund fram och det va lite svårt att få till kantbandet i sprundet. Löste det med en infodring, enkelt och fint.

Jes sa...

Klänningen blev jättefin, vilket härligt tyg.