onsdag 30 januari 2008

något till essungen och något till mig

För ett bra tag sedan köpte jag en röd träklämma som jag tänkte göra en napphållare av. Jag knöt provisoriskt fast ett band i klämman och satte en napp i andra ändan av bandet. Så fick det vara ganska länge.

Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb och där springer jag ofta mellan byggnader med nyckelknippan i högsta hugg. Det är rörigt att ha nycklar, block, almanacka och pennor i händerna samtidigt och det är stor risk att jag snart fölägger nycklarna. Jag gillar inte att ha nycklar i fickan och de flesta nyckelband jag sett är så tråkiga. Jag bestämde mig helt enkelt för att sy ett. Jag klippte två långa bitar av två olika tyger. Det svartvita är från Åhlens och det röda vanlig lakansväv. På det röda tyget strök jag fast mellanlägg för att få lite mer stadga i bandet. Jag sydde tanklöst ihop tygerna på overlooken. Det blev dock för trångt att vränga det så jag fick börja om. Denna gången strök jag in kanterna och sydde ihop från rätsidan. Jag tog själva hållaren från ett gammalt nyckelband och sydde fast det på mitt nya band.

Först tänkte jag slänga det första försöket men jag började sprätta med en känsla av att jag kanske kan göra något roligt av de där långa smala bitarna. Och det kunde jag ju! Nu har Essungen äntligen en fin napphållare.

Inga kommentarer: