tisdag 15 juli 2008

en solskyddsklänning


Snart är det semester och då åker vi till vårt torp. Förhoppningsvis får vi många soliga dagar vid sjön. Jag har länge tänkt sy en tunn långärmad klänning till Estrid som hon kan bli skyddad av i solen. I helgen sydde jag den första. Jag gjorde enklast möjliga modell. Modellen utgår från ett blusmönster i Sy till barnen. Jag har dock förlängt mönstret och gjort det lite bredare för att det skall finnas gott om lekutrymme. I hals och ärmslut satte jag resårtråd, främst för att inte de breda ärmarna skulle vara i vägen när Estrid skall gräva i sanden eller plaska med vatten. Inspirerad av Naima´s som alltid gör de mest fantastiska tygkonstverken av sina kläder gjorde jag en applikation längst ner på klänningen. Det grönvita tyget är ett gammalt påslakan från en loppis och applikationen är en gammal gardin, också den från loppis.

Jag är nöjd med resultatet, det gick fort, jag sydde nästan inte fel alls och framför allt tror jag att det kommer att vara ett perfekt plagg för Estrid i sommarsolen.

4 kommentarer:

Jes sa...

Vilken snygg! & praktiskt en superkombination!!!

OttoPippi sa...

Helt underbart 70-talig!!! Gillar den jättemycket!! Dessutom praktisk på alla sätt och vis! En enkel höjdare!!

madame k sa...

kul att ni gillar den! förhoppningsvis är den lika bra i solen som jag tänker mig. annars får jag väl nöja mig med att den är snygg!

Naíma´s sa...

Supersnygg klänning!!!!! Du har verkligen lyckats med kombinationen:) Sen är det ju extra kul att jag fick vara del av din inspiration :):)