fredag 28 december 2007

fler julklappar och en beställning

Ikväll har vi haft besök av mina syskonbarn och deras föräldrar. De hade med sig julklapparna jag gjort till dem. V fick en necessär. Jag utgick från ett mönster i boken Sy och sticka på egen hand av Eva Kruk men istället för dragkedja satte jag i kardborrband. Necessären är sydd i en ganska mjuk vaxduk köpt på Åhlens. För att få bättre stadga använde jag även ett vaxduksliknande tyg som foder. Jag gjorde ett par fickor inuti också. Enkelt gjord, fint resultat och en glad ägarinna.



N fick en mössa virkad i Eskimogarn. Mönstret heter Virkad 60-tals basker med muscher och kommer ifrån garnbutiken Strikk i Göteborg. Mössan går förvånansvärt snabbt att göra. Jag har gjort den flera gånger förut och vet med mig att mössan blir stor även för en vuxen om jag följer mönstret så jag använde mindre virknål och la upp färre maskor. Mössan fick också en prydnadsblomma i form av en virkad rund platta och två knappar.




Under kvällen fick jag också en beställning från V som visste precis vilken mössa hon ville att jag skulle göra.


7 kommentarer:

Botilda sa...

Hej! Vad kul med ytterligare en sy- och pysselbloggare. Vilken tjusig liten mössa (får nog ringa till Strikk och höra om de kan skicka mönstret till och med) och fin necessär.

p.lu.to sa...

Hej och välkommen till bloggträsket:) Vilken tjusig neccesär! Blev genast sugen på att sy mig en ny:)

Kommer med spänning att följa din blogg!
/Lento

Anonym sa...

Tack för välkomnandet! Vad roligt att ni hittat mig och att ni tyckte om det jag gjort. Vi får se vart den här bloggen leder någonstans, men just nu är jag riktigt taggad.

Anonym sa...

Hejsan
Vad kul att hitta till din sida och vilka snygga mössor du virkar. Har ännu inte gett mig på detta. Är det ok att länka din sida till min blogg?

/Recoll

madame k sa...

Recoll: Vad roligt att du gillar min sida! Klart att du får länka! Att virka mössor är en förhållandevis enkel utmaning att anta. Det bästa med den här modellen är att den går så snabbt!

Anonym sa...

Vilken snygg modell på mössan!
Jag älskar att virka i Eskimo och skulle också vilja ha mönstret. Kanske går det att beställa från dem.

Anonym sa...

love some nude pics of her