måndag 31 december 2007

trollungens första mammasydda byxor

Av ett tyg från någon loppis och brun muddväv blev det äntligen ett par byxor till Trollungen. Detta är i princip det första plagg jag sytt till henne och jag sydde med inställningen att det viktigaste var att jag kom igång snarare än ett perfekt restultat. Därför struntade jag i allt vad mönsteranpassning heter. Jag utgick från ett mönster i Ingelise nr.1, januari 2004. Istället för linning och uppvikt kant sydde jag på muddväv vilket gjorde att jag kunde sy allt på overlooken. Jag är nöjd med resultatet och byxorna passar bra på Trollungen. Om jag ska sy fler byxor efter detta mönster skall jag dock göra frambyxan lite bredare och bakbyxan lite smalare. Som ni ser på kortet stämmer inte de proportionerna riktigt nu.

Det var glädjande att inse att det inte alls behöver vara särskilt svårt att sy till Trollungen. Jag hoppas på att det här bara är början på en lång rad kläder till henne.

3 kommentarer:

Gekko sa...

Välkommen till bloggvärlden!
Jättefina byxor! Jag har också en bit av det tyget liggande hemma men vågar inte riktigt sätta saxen i det. Det är ju så fint!

madame k sa...

Tack Gekko! Roligt att få feedback på det man gör. Tyget är verkligen fint. Under graviditeten sydde jag en kjol i det med muddväv upptill men jag kände mig aldrig riktigt bekväm i den så nu blev det ett par byxor istället.

Som du märker har jag lagt till din blogg under inspiration. Jag hoppas att det är ok!

Thea sa...

Jättefina byxor. Det tyget är bara så himla häfigt. Jag har en snutt liggande hemma som jag inte vågar klippa i...