torsdag 14 augusti 2008

utmanad

För ett tag sedan blev jag utmanad av liksom, men inte förrän nu har jag kommit mig för att anta utmaningen.

Så här går det till: Svara på alla frågor. Välj ut 4 personer som du vill ska svara och utmana de på deras bloggar, be dem läsa din. Låt personen som utmanade dig veta när du svarat på utmaningen.

----------------------------------------------------------

Fem saker som finns på din Att-göra-lista idag:
1.Jag skall göra plommonmarmelad med vanilj och valnötter. Vi har en otroligt stor plommonskörd i vår torpträdgård, det som går åt till marmeladen är bara en bråkdel. Kanske blir det lite sylt också senare idag.
2. Jag och min dotter skall åka till min svägerska med familj och låna deras badkar. I torpet har vi inte rinnande vatten och vi börjar bli riktigt lortiga nu, ett bad är på sin plats.
3. Väl inne i stan ska jag passa på att handla inför makens födelsedagsfirande imorgon.
4. Om det inte regnar hela dagen skall jag måla dörrfodret på torpet en gång till så att arbetet med den nya dörren äntligen blir klart.
5. Börja packa så smått, för snart är de fyra veckorna i Plommonlund över för den här gången.

Vad gjorde du för 10 år sedan?
I augusti 1998 flyttade jag till Uppsala för att läsa kulturstudier. Jag var inackorderad hos världens bästa tant och hade en fin första höst med universtitetsstudier. Träffade riktigt schyssta människor som jag tyvärr förlorat kontakten med och njöt av Uppsalas studentliv. Ett studentliv som inte går av för hackor. Så fort som pengar och tid fanns drog jag till Stockholm för att på olika sätt uppleva storstaden. För att dryga ut studiemedlet arbetade jag på Ordning&Reda. Det var en fin tid!

Ställen du bott på?
Först bodde jag 1.5 år i lägenhet i Majorna, Göteborg. Sedan följde 17.5 år i hus i Ytterby, samhälle utanför Kungälv, ett par mil från Göteborg. Dessa år följdes av 9 månader i Over, en by nära Cambridge, England. Mellanlandning i Ytterby ett drygt år och sedan 2.5 år i Uppsala. Efter det blev det Göteborg för 1.5 år och sedan bodde jag 5 månader i Montpellier, Frankrike. Nu är cirkeln för tillfället sluten då jag sedan 1.5 år åter bor i lägenhet i Majorna, Göteborg.

Fem saker som du skulle göra om du var biljonär?
Ja, vad skulle man göra då? Vet inte om jag egentligen har lust att ändra så mycket saker i mitt liv. Men i kombination med att på olika sätt dela med mig till andra människor så är det som jag först tänker på följande saker:
1. Köpa ett hus på ett ställe jag verkligen vill bo på.
2. Inte arbeta mer än att det finns en upplevd balans mellan arbete och fritid.
3. Ny bil, miljöschysst kombi med dragkrok.
4. Utforska världen mer, både det som finns nära och det som finns långt bort.
5. Njuta av att inte behöva tänka på priset så mycket i vardagshandligen.

----------------------------------------------------------

Hm, det känns som att de flesta redan blivit utmanade så jag ber helt enkelt alla outmanade att känna sig träffade.

Inga kommentarer: