fredag 28 december 2007

ett par julklappar

Tänkte visa vad två av Trollungens kusiner fick i julklapp. Kusin S fick ett förkläde med namnapplikation och kusin M fick ett par raggsockar.

Förklädet gick väldigt fort att sy med mönster från Sy till barnen av Elsebeth Gynther. Enligt boken skulle förklädet passa för barn mellan 1-3 år men jag tyckte att det såg litet ut och gjorde det lite större trots att kusin S bara är 2. Efter att ha sett förkläde och S ihop vet jag att jag gjorde rätt. Ficka och applikation klippte jag på frihand och fäste sedan applikationen med vlieselineband.




Raggsockorna stickade jag efter ett mönster i Stora boken om handarbete. Kusin M är drygt 2 år och enligt mönstret skulle dessa sockar passa en fyraåring. Det hade dock inte varit fel att sticka ytterligare en storlek större. Garnet har jag köpt på någon loppis någon gång och sedan förvarat i frysen för att bli av med eventuell ohyra.


Inga kommentarer: